سایت درسی

.......................................................... پایگاهی برای معلمان و دانش آموزان

سایت درسی

.......................................................... پایگاهی برای معلمان و دانش آموزان

طبقه بندی موضوعی

راهنمای تدریس درس سنگ ها علوم چهارم دبستان

پنجشنبه, ۵ تیر ۱۳۹۹، ۱۰:۴۶ ق.ظ

در این درس ابتدا یک موقعیت برای شروع آموزش در نظر گرفته شده است. از آنجا که رویکرد این درس، کاوشگری است، می توان با قرار دادن دانش آموزان در این شرایط در ذهن آنان ایجاد سوال نمود و تدریس را آغاز کرد .

آمادگی از قبل:

برای اجرای فعالیت های این فصل دانش آموزان باید به کمک خانواده یا معلم خود تعدادی سنگ کوچک و بزرگ تهیه کنند. چنانچه شرایط مناسب وجود دارد، می توان بچه ها را برای جمع آوری سنگ به خارج از مدرسه برد . از آنجا که این فعالیت ها بطور گروهی صورت می گیرد ، معلم باید دانش آموزان را گروه بندی کرده و به هر یک از افراد گروه مسئولیتی واگذار کند.

 

شروع تدریس :

در این درس ابتدا یک موقعیت برای شروع آموزش در نظر گرفته شده است . از آنجا که رویکرد این درس، کاوشگری است، می توان با قرار دادن دانش آموزان در این شرایط در ذهن آنان ایجاد سوال نمود و تدریس را آغاز کرد. در این درس تاکید بر کار گروهی، ایجاد همفکری و رفاقت در بین دانش آموزان است. علاوه براین از طریق مشارکت دادن دانش آموزان در بحث گروهی یا انجام فعالیت نیز می توان تدریس را شروع کرد. در ادامه برای هر یک از فعالیت های این درس به مطالب پیشنهادی اشاره می شود.

صفحه ی 41

از دانش آموزان بخواهید تصویر این صفحه (صفحه ی عنوانی) را با دقت نگاه کنند و درباره ی آن با یکدیگر در گروه های خود گفت وگو کنند. اجازه دهید تا افرادی که اطلاعات بیشتری درباره ی موضوع دارند، اظهارنظر کنند.

صفحه ی 42

بهترین موقعیت برای آموزش این درس، بردن دانش آموزان به کوهستان یا به عبارتی گردش علمی است. هنگام حرکت با تغییر اندازه ی سنگ ها از نزدیک آشنا شده و نمونه هایی جمع آوری می کنند تا برای فعالیت اول درس مورد استفاده قرار گیرد. برای روزی که درس را شروع می کنید اگر میسر نشد که به بازدید علمی بروید، برای شروع این درس از دانش آموزان بخواهید تا تعدادی سنگ ، بیاورند. هیچگونه محدودیتی برای آوردن سنگ ایجاد نکنید و بگذارید آنها به دلخواه و علاقه ی خود، سنگ ها را جمع آوری کنند.

صفحه ی 43

ابتدا از دانش آموزان بخواهید تا با ماژیک غیر وایتبرد، سنگ ها را شماره گذاری کنند. از سکه برای سنجیدن سختی سنگ ها استفاده می کنیم؛ اگر سنگ، خراش بردارد، نشان دهنده ی مقاومت کم سنگ است، اما اگر خراش بر ندارد، سنگ سخت است. دانش آموزان با استفاده از ذره بین اجزای تشکیل دهنده سنگ را مشاهده می کنند تا ببیند اجزای سنگ قابل تشخیص اند یا نه و اگر می توان آن ها را تشخیص داد، درشت اند یا ریز.

صفحه ی 44

هنگام گفت وگو توجه دانش آموزان را به تصویرهای 1 تا 3 جلب کنید. از آن ها بخواهید اندازه و شکل سنگ ها را در این شکل ها مقایسه و در نهایت بتوانند تغییرات سنگ ها را در شکل های 1 تا 3، بیان کنند.

برای اینکه مطمئن شوید دانش آموزان این گفت وگو را متوجه شده اند با سؤال فکر کنید صفحه ی 45 ، موضوع را تثبیت کنید.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۹/۰۴/۰۵

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی